Thursday, August 28, 2008

Merdeka! Merdeka! Merdeka!

Setelah merdeka, Malaysia telah mengorak langkah menuju ke dimensi baru dalam pembangunan, dan pentadbiran, melangkah gagah mnggapai impian kea rah sebuah negara maju. Namun selepas 50 tahun merdeka, rakyat semakin matang.. Rakyat Malaysia seakan2 mahukan satu perubahan dalam sistem demokrasi.. kebangkitan rakyat jelas terpapar dalam pilihan raya yang lalu..namun adakah ini satu petanda positif atau hanya utk kepentingan sesetengah pihak..masing2 mempunyai pandangan yang berbeza..

Sejarah menyaksikn jiran terdekat , Indonesia mempertaruhkan dan mengadaikan nyawa untuk memperolehi kemerdekaan drp cengkaman belanda. Namun Malaysia hanya berbekalkan sebatang pen untuk mengecapi nikmat yang sama..adakah Malaysia lemah atau Malaysia bijak dalam soal ini..

Namun apa yang penting kini, setelah 51 tahun merdeka, erti kemerdekaan seharusnya dihayati dengan penuh kesyukuran.. kemerdekaan seharusnya diteliti dari sudut yang lebih besar..hari kemerdekaan bukan pentas hiburan yang melalaikan..hakikatnya minda kita masih dijajah dengan budaya2 asing yang merosakan manusia di bumi bertuah ini..sebaliknya hari kemerdekaan adalah hari untuk memperingati dan menghargai tokoh2 terdahulu.. menggamit kembali nostalgia lama disamping memperkasakan diri mempertabatkan kadaulatan bangsa dan agama..

sesetengah berpendapat pesta kemerdekaan seolah2 memperlihatkan kekuasaan penjajah.. mereka melihat bahawa mereka adalah sebuah kuasa yang kuat pada suatu ketika dahulu.. lihatlah sepanyol..walaupun mereka terlepas dr penguasaan Islam selama 2500 tahun..tapi mereka tidak meraikannya dan mahu melupakannya..mereka tidak mahu umat Islam tahu dan gah dengan kehebatan Tamadun Islam suatu ketika dahulu..

1 comments:

Anonymous said...

hi. i love diz author's point of view. his writing is relax n casual.the words are very well organized n he managed to point out things freely.

when we talk bout independence...
how many of us really appreciate it as it should be appreciated?how many of us understand it like those who fight 4 it long before understood it?our patriots, our heroes. let their zest and spirit of this independence grow strong in our hearts too. dun let it die, dun let it disappear.we are youth of the nation. we fight for the RIGHT.

(eh cam aku lak tlis blog. Aiyo pilim, aku nye komen lg panjang dr ko nye post la....huu..)

 
template by suckmylolly.com